Cykelvasan 2016

Cykelvasan Sveriges största Mtb tävling med 12800 anmälda och årets stora mål för många både elit och motionär! Själv hade jag en revansch att utkräva från förra året då jag trots kalasform fick dagen förstörd av ett läckande däck och blev stillastående mer än tio minuter hamnade jag långt ner i resultatlistan. Årets mål sattes tidigt till topp 100, insåg dock att det nog inte skulle gå dels med en kropp som krånglat och dels så var startlistan grym. Lovade mig själv att jag skulle bli nöjd om jag kom topp 200!

På morgonen var jag tidigt ute för att lägga in cykeln i startled 1 trots att det var ca 1,5 timme kvar till start låg där redan mycket cyklar. Under uppvärmningen stötte jag på de flesta ur klubben alla på gott humör men ingen var speciellt pratglad, precis som det ska vara inför start! Kommer till starten bland dom sista vilket innebär att många hade gått förbi min cykel och jag var nu ca 50 platser längre bak, klantigt! När starten gick bestämde jag mig för att ta det lugnt i startbacken och påföljande grusvägar för att inte riskera något, det händer rätt mycket olyckor första 2 milen. Försökte hålla så mycket avstånd som möjligt framåt utan att det slank in någon framför.  Det går lugnt och kontrollerat tills det plötsligt smäller till och från ca 40km/h står vi helt still och i ren panik tar jag mig runt högen med cyklister på marken och spurtar för allt vad jag har för att komma i fatt tätklungan som fortsatt i höghastighet vilket jag och några till lyckas med men det tog hårt på krafterna! När det blir en lucka ut på ett långt asfaltparti försöker jag och några till jaga klungan framför men här bränner jag för mycket krut vilket gör att jag måste släppa den grupp jag kör i efter en halvmil. Kommer då in i en den långa stigningen efter Tennäng och nästan kryper fram uppgiven och förbannad att jag brände så mycket krafter. När en mindre grupp kommer ifatt biter jag ihop och hänger på i deras tempo som är förvånansvärt hårt men bestämt mig att inte släppa denna klungan. När det är en del kvar av stigningen släppe gruppen killen som drar klungan och tempot sjunker. Ser då att det är Mikael Olsson, en kille med kapacitet att vinna hela Cykelvasan, som vi tagit rygg på och som efter lite problem är på väg upp genom fältet och som i denna delen av loppet cyklar snabbast av alla.

Ungefär halvvägs in i loppet ansluter det några cyklister bakifrån till den grupp jag är med i och tempot skruvas upp. I denna grupp är Bjarnegård med och i Lundbäcksbackarna glider han upp jämsides och han ser väldigt stark ut. Själv är jag pigg och lyckats spara rätt mycket krafter så håller koll på Bjarnegård och några till som jag tror vill höja tempot. Vid sista lilla stigningen ungefär 2 mil innan mål väljer Bjarnegård att gå i eget spår och börjar avancera jag går direkt ut för att följa med honom. Tyvärr försöker en kille till göra samma sak mitt framför mig men orkar inte och där delas gruppen i två delar. Innan jag kommer om de framför är vi nästan uppe vid krönet och där laddar jag på allt jag har för att komma ifatt Bjarnegårds klunga. Precis när jag ska gå om 2 killar lägger dom sig i bredd och jag får tvärnita för att inte krascha och chansen att komma ifatt de framför försvann därmed. Därifrån och in i mål är vi i princip två stycken som drar en lite klunga in mot mål. I detta läget är jag lite sur att jag både missar topp 100 och att det ligger några bakom som inte hjälper till med farthållningen men som laddar för en spurt. Det visar sig dock att de var så trötta att de inte planerade någon spurt utan gjord allt för att hänga med i tempot och några fick släppa in mot mål.

Sista halvmilen är det ingen som hjälper till utan jag drar fram gruppen själv. På upploppet är det en kille som spurtar om och är en halvmeter före. Väl i mål konstaterar jag halvnöjt att jag i alla fall klarade loppet under 3 timmar… Blir lite gladare när de som legat i klungan tackade mig för ett bra dragjobb och att de med nöd och näppe klarat hänga med. Blir dock supenöjd när jag efter en stund får reda på att jag blev 89:a!

Hinner träffa några från klubben i målområdet och alla ser rätt nöjda ut och hade gjort superfina insatser, flera hade lyckats förbättra sig ordentligt från förra året!