Cykelvasan 2017

”Tävlingspremiär” i skogen 2017 för klubbens landsvägscyklist så givetvis får jag äran att skriva racerapporten så den blir väl mer av ett resereportage från startled 39…
Jag har varit anmäld till vasan både 2015 och 2016 men inte lyckats komma till start, 2015 satte ryggen stopp och 2016 cellgiftsbehandling, till i år hade jag inte köpt någon startplats och bestämde mig i maj för att sälja MTBn och  bara köra landsväg.
Två veckor senare fick jag mejl på jobbet med ett erbjudande om att få en av jobbets sponsorplatser om jag ville, då en blivit ledig.
Jag  har ingen MTB längre svarar jag… Ta platsen du har ju en  cyclocross blev svaret..
Det fanns även plats Sportsons boende i Lindvallen så helt plötsligt skulle jag alltså köra vasan på en cx, jag  som fått ihop hela tre timmar skogskörning 2017.
Torsdag morgon, avfärd skulle ske 0900 från Morgan så vi samlades och lastade på cyklarna.

Sitter dom kvar..

Lugn färd upp till Lindvallen, fika i Mariestad och lunch i Långban innan ett sista snabbt stop på torget i Sälen.
Packar upp och inkvarterar oss i den fantastiska lägenheten Sportson ordnat åt oss innan vi hämtar  ut våra nummerlappar.

Dags för nummer lappar.

Rickard och jag var ju oseedade men fick flytta fram från höga femtio led till 39 och 40 övriga startade ju som sig bör i tävlingsklass dryga tre timmar innan oss.
Resten av kvällen ägnades åt uppladdning och att stressa upp mig om hur jobbigt det skulle bli att köra cx..
Fredag:
MTB åkarna skulle sträcka på benen på stig, jag hade träffat en bekant på torsdagskvällen som skulle rulla lite grusväg så jag hängde på där, han hade dock ”bara” en  timme så när han rullade tillbaks så fortsatte jag på en liten tur i det fantastiska vädret.

Skönt att skrapa ihop 103 kilometer dagen innan vasan.
När jag kommer tillbaks har resten av CK Sportson gänget kommit upp, några hämtar nummerlappar och några kör SPA.
Själv så förbereder jag mig för loppet.

Cykeltvätt
Nyrakat
Uppladning och fokus!

Invägning av cyklarna och min är i alla fall lättast med sina sub 8kg.

Kvällen blir tidig och snart är snarkningar och toadörrar det enda som hörs, sjukt vad gubbarna är nervösa…
Lördag.
Jag sover en timme längre än övriga som är stressade ner till start men rullar ner i tid för att se dom starta.

Tillbringar väntan på att min startfålla ska öppna tillsammans med Rickard och hejandes på diverse bekanta som startar, timmarna går fort och det är verkligen en folkfest och alla typer av motionärer på plats.
1020 får jag rulla in cykeln  i fållan och stöddigt tar jag plats längst fram.

Startfållan

I dom här leden kör folk det dom gillar 🙂
Imponerad av Fredrik som ska trampa runt fatbiken.
1120, starten går och iväg mot startbacken som det pratats om, cx är rätt vapen där och jag inser dessutom att jag nog ska seeda mig om jag ska köra vasan igen, halvvägs upp i backen börjar jag och de två som hängt på köra om några av de som startat fem minuter innan och innan backen är slut passerar vi eftersläntrarna från startled 37.
Jag får två killar på hjul efter backen och vinkar fram dom efter en stund, vore ju trevligt med lite draghjälp, lägger mig som trea men farten sjunker så går upp och drar igen.
Vill på nytt ha hjälp efter en stund men då är det bara en kille kvar som flämtar att han gärna ligger kvar på hjul.
Han hänger med till första stig partiet och jag vinkar förbi honom för jag räknar med att han på sin fullgung ska vara snabbare än mitt helstela ekipage.
Går inte otroligt fort så innan stigen är slut har jag faktiskt passerat honom igen och det är det sista jag ligger på hjul och får någon draghjälp överhuvudtaget, CV 2017 med över 11000 startande blir alltså en solorunda..
Happyride.se är ute i skogen och fotar:

Dom bilderna togs innan båda mina flaskor studsat ur hållarna…
Loppet flyter på bra för min del, håller hyfsat tempo men så vid utförskörning efter 60,6km och äntligen fritt i vänsterledet nerför ( otroligt vad folk bromsar sina FS nerför) smäller jag i en sten och punkterar både fram och bak, fn jag skulle kört slanglöst…

Dubbelpunka

Bara bita ihop och tack och lov har jag med mig två slangar men det tar mig 27 minuter att byta och instagramma..
Som ni ser har båda flaskorna rykt, har nog druckit hela två deciliter fram tills punkan..
Fortsätter i alla fall och stannar i nästa depå och slänger de trasiga slangarna och dricker lite. Iväg och börjar så sakteliga komma in i rytmen igen sista tre milen in mot mål är faktiskt en njutning, jag har inga andra mål än att uppleva cykelvasan och hålla ryggen hel och båda uppfyller jag.
Rullar över mållinjen och känner mig hyfsat fräsch ända tills jag tar en selfie…

Lite trött var jag allt…
Muffinsen vid målgång var sagolika, kom på att jag kört hela vasan på fyra deciliter vätska och noll gel/bars så min icke existerande mage var helt tom.
Nu återstod bussresa tillbaks till Lindvallen och jag passade på att kolla in övrigas resultat.
Daniel B gick in på SUB 3h GRYMT Jobbat!
Tobias superstark på strax över 3h, med rätt bakhjul fixar du sub 3 nästa år!
Alla gör starka insatser utifrån sina förutsättningar och landsvägscyklisten är som väntat långsammast i det här gänget men sjukt nöjd när jag kollar mellantiderna.

Dubbelpunka är inget bra för resultatet….
Väl tillbaka så får jag dessutom ta emot klubbens vandringspris eftersom jag hade flest punkor av oss alla under loppet..

Avrundar kvällen som sig bör med burgare och på söndagen sträckkördes det hem.

Tack till alla för en fantastisk helg!
Jag är tillbaks nästa år och då körs det slanglöst på crossen!