Cykelvasan 2018

Racerapport från R Zenno.

Så va det äntligen dags för Cykelvasan. Årets höjdpunkt för många inklusive mig. Torsdag 17.00 kom Claes och plockade upp mig hemma sen ner till ljungarum för att hämta upp Rille W. Äntligen bar det av emot Sportson stugan i Lindvallen. Sen inkvartering blev det och i vår stuga väntade Morgan, Tobias och Anders. Lite gött tjöt å någon kall sen läggdags.

Fredagen hämtade vi ut nummerlappar och kollade in lite av utställningen utanför Experium. Sen fick vi finbesök i stugan av Jonas.

En dag som bjöd på regn å blåst mestadels så det blev en kort cykelrunda upp för baksidan av lindvallen när det bjöds på uppehåll, sen gott rull ner för downhillbanan. Skönt å känna efter så allt funkade som man ville. Värmde oss med lite bastu efteråt och hade allmänt gött häng i Stugan, mycket roliga historier och alla kändes sjukt taggade, Och laddade med Kolhydrater 🙂 iallafall med tanke på den mängd pasta som kokades under dagen !!!

Tror att lampan släcktes runt midnatt i stugan efter att nummerlappar satt på cyklarna å kläderna, väskan med ombyte var packad. Lördag kl 05.20 ringde alarmet på telefonen, uppstigning. +5c och blåsigt kändes väl sådär just då. Upp å käka frulle å fylla på med energi, stressa lite emellan toa besöken å packning.

Vi hade bestämt å rulla ner till starten runt 06.45 och så blev det.Kände mig sjukt laddad för loppet och nervös , go känsla.Kom ner till Berga By runt 7 och la in cyklarna i respektive fålla.Mötte även upp Glenn, Nicke, Klas och Thalén som bodde på eget håll med sina familjer.

Jag, Klas, Daniel, jonas och Glenn startade i startgrupp 3 och hade bestämt oss för att försöka köra ihop och försöka oss på Sub 3.10.

Men om allt kändes bra kanske vi skulle kunna komma neråt 3.05.

8.15 gick starten och upp för första backen va det riktigt högt tempo direkt. Försökte trycka på bra uppför för att få bra ryggar efter backen när det planade ut och tempot ökar. gick ganska bra och jag såg att både Jonas, Glenn, Daniel var framför mig. direkt när vi svängde av efter nått toppen så blev det full fart och sjukt stökigt med mkt folk, men vi höll ihop bra och åkte med i en större klunga. Kände mig lite seg emellanåt första 2-3 milen å tänkte att det va bara bita ihop å hänga med, vet att jag ofta blir starkare en bit in i loppen.

Tyvärr så fick vi se Tobias stå vid kanten efter ca 2 mil med Punka. Tråkigt. Tror att våran grupp splittrades där någonstans innan Risberg, då va jag, Glenn och Jonas kvar.

Flöt på ganska bra även om det gick lite långsammare än önskat. När vi kom fram emot Evertsberg hörde jag Jonas skrika att det gick lite för saktam för vårt uppsatta mål så det va dags å försöka öka. Vi hjälptes åt att dra en bit för att plocka in klungan framför. När Jag gick fram å drog nånstans efter Evertsberg så kände jag mig sjukt stark så jag borrade ner huvudet å körde på, gällde ju bara å hålla sig på hojen nu och trampa allt man kunde. kilometer för kilometer avverkades och känslan va på topp. Jonas och Glenn låg med tätt bakom.

När det va ca 15km kvar kom vi ifatt ett gäng som höll bra tempo och jag kände att det va läge att försöka att hänga på dem till målet. Det hade tagit på krafterna sista biten i det höga tempot.

Snart va vi inne i Elljusspåret i mora och kände att nu är vi nära, sen ut vid campingen och bara ett par hundra meter kvar, upp över bron och sen ut på asfalten, en tvär vänstersväng sen upploppet kvar. Och vad händer då, jo då kommer raketen från Flahult Glenn Franzen i full fart bakom å spurtar om mig å Jonas. De va tacken det för att man låg först å drog i 40km hahaha. Men sjukt kul att vi höll ihop hela vägen.

Efter dusch och käk tog vi bussen tillbaka till lindvallen. Där blev det välförtjänt ett par öl och Pizza. Resten av kvällen blev gött häng i soffan, där allt emellan himmel å jord avhandlades :-). Blev en sjukt trevlig helg med goa klubbkompisar, men framförallt många som gjorde riktigt bra ifrån sig på Vasan.